Baza znanja

Neusklađenost poreznih i računovodstvenih propisa – sitan inventar

Objavio 17. Svibanj 2024.Nema komentara

Hrvatski sabor je 3. listopada 2023. donio Odluku o proglašenju Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o porezu na dobit temeljem kojeg se, među ostalim, povećava iznos iznad kojeg se stvari i prava smatraju dugotrajnom materijalnom i nematerijalnom imovinom sa 464,53 eura (3.500,00 kn) na 665,00 eura (5.010,44 kn).

Ove izmjene poreznih propisa potaknule su opet diskusiju oko neusklađenosti poreznih i računovodstvenih propisa u Hrvatskoj. 

Porezni propisi uz vremenski kriterij za klasifikaciju određene imovine na dugotrajnu ili kratkotrajnu definiraju i vrijednosni kriterij dok računovodstveni propisi ne spominju vrijednosni kriterij.

Računovodstveni standardi navode da je dugotrajna materijalna imovina namijenjena za korištenje u proizvodnji proizvoda ili isporuci roba ili usluga, za iznajmljivanje drugima ili u administrativne svrhe i koja se očekuje koristiti duže od jednog razdoblja.

U praksi, ova neusklađenost izaziva pomutnju kod priznavanja dugotrajne imovine jer poduzetnici, ovisno o iznosu, evidentiraju identične stvari i na sitnom inventaru (u sklopu kratkotrajne imovine) i u dugotrajnoj imovini te postoje situacije da poduzetnici u sitnom inventaru imaju evidentirano npr. računalo nabavne vrijednosti 450,00 eura, a u dugotrajnoj imovini računalo nabavne vrijednosti 470,00 eura.

Sam naziv sitan inventar podrazumijeva instrumente, pribor, protupožarna i sanitetska sredstva, radnu i zaštitnu odjeću i ostala sitna sredstva manje vrijednosti (npr. u hotelskom poslovanju bi to bili tanjuri, čaše, vilice, noževi, žlice, posteljina i ručnici, radna odjeća osoblja hotela i sl.), a nikako ne računalo samo zato jer mu je vrijednost ispod 464,53 eura tj. sada ispod 665,00 eura.

Veliki broj poduzetnika niti ne evidentira sitan inventar u sklopu zaliha već ga evidentiraju direktno na trošak te ne vode nikakvu analitičku evidencija tog sitnog inventara, a pozivaju se na porezne propise, ovo naravno nije dopušteno jer je za svu imovinu prema Zakonu o računovodstvu potrebno voditi analitičke evidencije i najkasnije s krajem poslovne godine popisati imovinu i obveze i s popisanim stvarnim stanjem uskladiti knjigovodstveno stanje. Sitan inventar je dio imovine koji se, kao i sva druga imovina poduzetnika, mora popisati na obveznoj godišnjoj inventuri.

Druga krajnost je da poduzetnici dolaze na ideju da amortiziraju sitan inventar kroz više godina, a s obzirom na činjenicu da se sitan inventar evidentira na zalihama u sklopu kratkotrajne imovine, povlači se pitanje kako se taj sitan inventar može priznati kao kratkotrajna imovina ako ga poduzetnik planira koristiti tj. amortizirati kroz više godina

S druge strane, Zakon o porezu na dobit dopušta da se npr. računala koja su evidentirana na dugotrajnoj imovini amortiziraju po stopi od 50% te se ta stopa može podvostručiti na 100%. Ovo povlači pitanje kako se to računalo uopće može priznati kao dugotrajna imovina ako ga poduzetnik može amortizirati kroz samo jednu godinu.Ove neusklađenosti poreznih i računovodstvenih propisa sve više otežavaju ispravno priznavanje i mjerenje imovine s obzirom da se prema Zakonu o računovodstvu poduzetnici trebaju pridržavati Hrvatskih standarda financijskog izvještavanja, a istovremeno Zakon o porezu na dobit sadrži propise koji su u kontradikciji sa tim standardima.

Pregled privatnosti

Neophodni kolačići

Ovi kolačići omogućuju interakciju s uslugom ili internetskom lokacijom kako biste mogli pristupiti osnovnim značajkama za pružanje te usluge. Odnose se na zatraženu uslugu kao što je, npr. identifikator sesije trenutačnog posjeta. Ne spremaju informacije kojima se može identificirati korisnika.

Statistički kolačići

Ovi kolačići omogućuju prikupljanje podataka u agregiranom obliku bez identificiranja korisnika. Služe za praćenje ponašanja korisnika na internetskoj stranici u svrhu istraživanja tržišta i praćenja analitike. Navedeni uvidi omogućuju internetskoj stranici poboljšavanje sadržaja i razvijanje boljih značajki koje unaprjeđuju korisnički doživljaj.

Marketinški kolačići

Ovi kolačići omogućuju prikupljanje informacija o navikama i ponašanju korisnika na internetskoj stranici radi objavljivanja relevantnih oglasa za korisnika usklađenih s njegovim interesima. Također se mogu koristiti i za mjerenje učinkovitosti kampanja.